BankID bude pro miliony klientů klíčem k e‑službám státu i privátu

Od začátku roku 2021 zákon o bankovní identitě (49/2020 Sb.) doplňující zákon o bankách (21/1992 Sb.) dává bankovním domům možnost (ne povinnost) poskytovat klientům státem uznávanou elektronickou identifikaci. Banka jim, pokud budou souhlasit, tedy může vystavit jakousi „digitální občanku“. Od občanů se přitom nebude vyžadovat žádný extra úkon navíc, neboť více než 5 milionů z nich již v Česku využívá internetové či mobilní bankovnictví. Bankovní identitu, kterou představují jejich přihlašovací údaje, tak totiž už většinou dávno mají. A běžně a bezpečně ji používají. Jako autentizační neboli ověřovací instrument pro e‑komunikaci rovněž se státní, ale i soukromou sférou již řadu let bezproblémově – a hlavně masově – funguje BankID ve Skandinávii. Čili Česko nic nového nevynalezlo. Jen se úspěšným severským modelem inspiruje.

Zmíněné legislativní rozšíření bankovní licence dává bankám oprávnění (po udělení státní akreditace) poskytovat kromě verifikace totožnosti také další online služby: například vydávat časová razítka, pečetě a podpisové certifikáty, vytvářet i uchovávat digitální dokumenty. Pro státní instituce by to mělo být zdarma a pro ty soukromé za poplatek. Občané tedy budou moci aplikovat bankovní identitu jako svou e‑identitu nejenom při jednání s úřady, ale i při transakcích například s mobilními operátory, distributory energií či e‑shopy.

Stát se v rámci rozvoje e‑governmentu zavázal do roku 2025 veškerý svůj servis digitalizovat. Doufejme tedy, že postupně si budeme moci na dálku vyřídit přes Portál občana třeba daně, sociálku, úřad práce, zjistit počet bodů na kartě řidiče, získat výpis z rejstříku trestů, požádat o rodičovský příspěvek, zapsat děti do školy, učinit změny v katastru, hlasovat, řešit přestupky s městskou policií, kupovat lístky, platit poplatky za psa či popelnice… Komunikace s úřady pak bude probíhat bez stání ve frontách a v podstatě bude možná kdykoliv, tedy v modu 24/7 (24 hodin každý den v týdnu). A bezkontaktně, což bude zvláště v době post/koronavirové dalším významným benefitem. Navíc to bude znamenat pro všechny strany (občan, stát, soukromý sektor) i materiálové úspory včetně minimalizace papírových lejster.

Nutno upřesnit, že identita občana je jen jedna: definuje ji jednořádkový záznam v registru obyvatel (ROB). Bankovní identita je pak pouze jedním z jejích elektronických identifikačních nástrojů; vedle například občanského průkazu s chipem, smart klíče v mobilním telefonu, datové schránky, International ID Gateway, účtu mojeID či NIA ID.

A jak by to mohlo vypadat v praxi? Prý jednoduše! Vyberete si produkt nebo službu či budete poptávat nějakou informaci na určitém portálu. Pak dvoufaktorově prokážete – stejně jako v online bankovnictví – svou e‑identitu. A to přes svého identifikačního providera – tedy svou banku. Udělíte souhlas s přenosem dat a můžete objednávat, nakupovat, platit, podepisovat, zjišťovat. Bez zdlouhavého a unavujícího vyplňování jména, adresy, případně čísel smluv a dalších požadovaných údajů. Poskytovatel eid by přitom měl vždy disponovat vašimi aktuálními personálními daty, jelikož po akreditaci bude mít přístup k základním registrům státu. Klient tak například už nebude muset bance osobně na pobočce referovat o nově vydaném občanském průkazu. Zjistí si to bez jeho obtěžování sama.

S očekávaným širším uplatněním bankovní identity rozhodně vzroste i důležitost bezpečnosti a neprůstřelnosti její přihlašovací kombinace. Určitě by mělo jít o vícefaktorovou identifikaci a autentizaci s využitím nejenom netriviálního hesla a ověřovacího sms kódu, ale i některé biometrické metody: otisku, hlasu, scanu obličeje. Banky se sice ohledně preferované biometrie mohou odlišovat, shodně ale rády poradí svým klientům – i ve vlastním zájmu – jak zajištění bankovní identity maximalizovat.

Vyzkoušejte naše služby

Na portálu kolikmam.cz jsou dostupné informace o fyzických osobách a fyzických osobách podnikajících. Registrovaní uživatelé zde získají přístup k výpisům z registrů a dalším nabízeným službám.

Výpisy z registrů

100 Kč / výpis
  • Bankovní registr klientských informací (BRKI)
  • Nebankovní registr klientských informací (NRKI)
  • společný výpis z BRKI/NRKI
  • kompletní úvěrová zpráva 

MůjKredit

100 Kč / výpis
  • data z veřejných zdrojů (ARES, databáze neplatných dokladů MVČR, ISIR)
  • údaje z registrů BRKI, NRKI a REPI
  • osobní hodnocení
  • seznam exekucí

Výpis z REPI

100 Kč / výpis
  • kontaktní údaje včetně historických
  • kontrakty na produktech: spotřebitelský úvěr, společnosti z oblasti energetiky
  • detaily smluv a platebních záznamů

#Kolikmam365

499 Kč / rok
  • osobní hodnocení
  • 4× ročně společný výpis z registrů
  • hlídání dat v registrech
  • aktuální přehled závazků

Exekuce

40 CZK / dotaz
  • exekuce fyzických i právnických osob
  • nejdříve se dotazem ověří, zda je hledaná osoba v databázi
  • následně zjistíte detail případné exekuce

NetAgent

součást balíčku #Kolikmam365
  • služba chránící osobní data na internetu
  • monitoruje webové stránky a diskusní fóra
  • snižuje riziko krádeže identity v prostředí internetu

Sledujte nás

×

Odběrem novinek souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů.