Aktivity finančního poradce je dobré mít pod kontrolou

Byl poměrně bonitním klientem. Pan Karel měl slušné a pravidelné příjmy o dost převyšující stálé výdaje. Jeho úvěrová historie vyčtená z bankovního a nebankovního registru byla bílá jak lilie – tak nevinně čistá. Všechny své minulé dluhy uhradil v řádném termínu. Bez rodinných závazků. Žádné alimenty, ani třeba leasing nemusel platit. Úvěrový limit u své kreditní karty neměl nastaven vysoko, peníze skrze ni utrácené vracel své bance každý měsíc do puntíku přesně. Ideální zákazník pro poskytnutí půjčky, řeklo by se. Přesto, když požádal o spotřebitelský úvěr, nedostal ho. Přesto, že si ke zprostředkování nejlepší nabídky najal finančního poradce.
Onen konzultant s písemným souhlasem pana Karla, za něj a jeho jménem požádal několik bank najednou o předběžné posouzení úvěru. Každá oslovená finanční instituce pak pomocí svých individuálních metod, postupů a nástrojů, tzv. scoringem, prověřovala schopnost žadatele poskytnutý úvěr splatit. Mimochodem zde platí, že čím vyšší bonitu potenciální klient prokáže, tím nižší úroková sazba mu bude nabídnuta a naopak. Bankovní domy sondovaly solidnost a rizikovost pana K. také v úvěrových registrech – a tím pádem se také v registrech objevilo pár záznamů o tom, že žádá několik konkrétních bank o půjčení peněz. To, že si finanční instituce proklepávají žadatele v registrech, čili ve sdílených klientských databázích, je naprosto správné. Chrání tím nejenom sebe, ale právě i potenciální zákazníky – například před dluhovou pastí. De facto jim to i nařizuje zákon.
Ty podané žádosti bylo ale třeba nějak dotáhnout do konce, nenechat je ležet ladem. A to se právě poradci, zřejmě ne moc zkušenému praktikovi, nepovedlo. Špatně si to načasoval. U jednoho požadavku si nepohlídal lhůtu danou konkrétní bankou: a tak jeho klient v daném 30denním termínu nepodal ani standardní žádost o úvěr, ani nepodepsal úvěrovou smlouvu, ani původní žádost o předběžné posouzení půjčky neodvolal. A ta tak byla automaticky po uplynutí měsíce zamítnuta. Záznam o tom se objevil v registrech a ostatní oslovené banky proto znejistěly: „Co když banka, která žádost zamítla, zjistila o klientovi něco nedůvěryhodného?“ Proto odmítaly panu K. půjčit. Mimochodem tento druhu statusu (informace o odmítnutí), je z registrů vymazán až po jednom roce v případě banky a po 6 měsících v případě jiné finanční instituce.
Nutné je ovšem zdůraznit, že co banka, to jiný přístup. Některé by zamítnutí úvěru konkurencí v jejich názoru na klienta nijak nezviklalo. Ani fakt, že potenciální zákazník žádá o peníze několik institucí najednou. Věřily by zkrátka jen svým scoringovým instrumentům. Ovšem v případě pana Karla tomu tak k jeho smůle, souhrou okolností a vzhledem k vytipovaným bankám nebylo. Kdyby ale náš odmítnutý měl předplacenou službu Hlídám si, kolik mám, tak by byl esemeskou nebo mailem upozorněn na každý nový dotaz úvěrových institucí v registrech na svou osobu. A to téměř ihned, kdy byl vznesen. Pak by si mohl pan K. svého poradce lépe ohlídat a jeho postupy s ním probrat.
Ono totiž může být někdy praktičtější, když si potenciální žadatel o úvěr nechá finanční institucí vyhotovit předběžný a nezávazný orientační propočet úrokové sazby, výše splátky a RPSN. Bez podání žádosti o posouzení úvěru. Klient o to může banku požádat při informativní návštěvě nebo k tomuto postupu vyzvat svého zprostředkovatele.
V této souvislosti ještě jedno upozornění: Některé banky požadují poplatek za zpracování žádosti o půjčku, jestliže nakonec nebyla sjednána. Pokud je dokonce podepsána úvěrová smlouva a klient peníze vůbec nečerpal nebo již nemá zájem čerpat, vyhrazují si některé banky i nárok na úhradu nákladů spojených například s rezervací peněz. To je další důvod, proč mít svého poradce a jeho aktivity s pomocí Hlídám si, kolik mám pod kontrolou.
Na portálu kolikmam.cz jsou dostupné informace o fyzických osobách a fyzických osobách podnikajících. Registrovaní uživatelé zde získají přístup k výpisům z registrů a dalším nabízeným službám.
BEST SELLER
Increase your chance of getting a mortgage or loan by checking your information in the registers and finding out your rating.
BEST SELLER
Prove your credibility to employers or property landlords with a short summary report on a single sheet.
BEST SELLER
Check for distrains against individuals and entrepreneurs in the official database. Avoid unnecessary troubles.
Get a detailed overview of all your commitments in the CIBR and NBCIR registers, creditworthiness assessment, and receive alerts of changes.
Monitor your personal and financial data online. This will help prevent the misuse of your data and identity theft.
Find out how energy companies, companies offering installment purchases, or online shops evaluate your creditworthiness.
Check your data regarding credit products and their repayment progress with banking institutions in the Banking Register.
Check your information about financial obligations and the progress of their repayment with companies in the Non-Banking Register.