Byl poměrně bonitním klientem. Pan Karel měl slušné a pravidelné příjmy o dost převyšující stálé výdaje. Jeho úvěrová historie vyčtená z bankovního a nebankovního registru byla bílá jak lilie – tak nevinně čistá. Všechny své minulé dluhy uhradil v řádném termínu. Bez rodinných závazků. Žádné alimenty, ani třeba leasing nemusel platit. Úvěrový limit u své kreditní karty neměl nastaven vysoko, peníze skrze ni utrácené vracel své bance každý měsíc do puntíku přesně. Ideální zákazník pro poskytnutí půjčky, řeklo by se. Přesto, když požádal o spotřebitelský úvěr, nedostal ho.  Přesto, že si ke zprostředkování nejlepší nabídky najal finančního poradce.

Onen konzultant s písemným souhlasem pana Karla, za něj a jeho jménem požádal několik bank najednou o předběžné posouzení úvěru. Každá oslovená finanční instituce pak pomocí svých individuálních metod, postupů a nástrojů, tzv. scoringem, prověřovala schopnost žadatele poskytnutý úvěr splatit. Mimochodem zde platí, že čím vyšší bonitu potenciální klient prokáže, tím nižší úroková sazba mu bude nabídnuta a naopak. Bankovní domy sondovaly solidnost a rizikovost pana K. také v úvěrových registrech – a tím pádem se také v registrech objevilo pár záznamů o tom, že žádá několik konkrétních bank o půjčení peněz.  To, že si finanční instituce proklepávají žadatele v registrech, čili ve sdílených klientských databázích, je naprosto správné. Chrání tím nejenom sebe, ale právě i potenciální zákazníky – například před dluhovou pastí. De facto jim to i nařizuje zákon.

Ty podané žádosti bylo ale třeba nějak dotáhnout do konce, nenechat je ležet ladem. A to se právě poradci, zřejmě ne moc zkušenému praktikovi, nepovedlo. Špatně si to načasoval. U jednoho požadavku si nepohlídal lhůtu danou konkrétní bankou: a tak jeho klient v daném 30denním termínu nepodal ani standardní žádost o úvěr, ani nepodepsal úvěrovou smlouvu, ani původní žádost o předběžné posouzení půjčky neodvolal. A ta tak byla automaticky po uplynutí měsíce zamítnuta. Záznam o tom se objevil v registrech a ostatní oslovené banky proto znejistěly: „Co když banka, která žádost zamítla, zjistila o klientovi něco nedůvěryhodného?“  Proto odmítaly panu K. půjčit.  Mimochodem tento druhu statusu (informace o odmítnutí), je z registrů vymazán až po jednom roce v případě banky a po 6 měsících v případě jiné finanční instituce.

Nutné je ovšem zdůraznit, že co banka, to jiný přístup. Některé by zamítnutí úvěru konkurencí v jejich názoru na klienta nijak nezviklalo. Ani fakt, že potenciální zákazník žádá o peníze několik institucí najednou. Věřily by zkrátka jen svým scoringovým instrumentům.  Ovšem v případě pana Karla tomu tak k jeho smůle, souhrou okolností a vzhledem k vytipovaným bankám nebylo. Kdyby ale náš odmítnutý měl předplacenou službu Hlídám si, kolik mám, tak by byl esemeskou nebo mailem upozorněn na každý nový dotaz úvěrových institucí v registrech na svou osobu. A to téměř ihned, kdy byl vznesen. Pak by si mohl pan K. svého poradce lépe ohlídat a  jeho postupy s ním probrat.

Ono totiž může být někdy praktičtější, když si potenciální žadatel o úvěr nechá finanční institucí vyhotovit předběžný a nezávazný orientační propočet úrokové sazby, výše splátky a RPSN. Bez podání žádosti o posouzení úvěru. Klient o to může banku požádat při informativní návštěvě nebo k tomuto postupu vyzvat svého zprostředkovatele.

V této souvislosti ještě jedno upozornění: Některé banky požadují poplatek za zpracování žádosti o půjčku, jestliže nakonec nebyla sjednána. Pokud je dokonce podepsána úvěrová smlouva a klient peníze vůbec nečerpal nebo již nemá zájem čerpat, vyhrazují si některé banky i nárok na úhradu nákladů spojených například s rezervací peněz. To je další důvod, proč mít svého poradce a jeho aktivity s pomocí Hlídám si, kolik mám pod kontrolou.

 

Vyzkoušejte naše služby

Na portálu kolikmam.cz jsou dostupné informace o fyzických osobách a fyzických osobách podnikajících. Registrovaní uživatelé zde získají přístup k výpisům z registrů a dalším nabízeným službám.

BEST SELLER

Joint report CIBR+NBCIR

200 CZK/report

Increase your chance of getting a mortgage or loan by checking your information in the registers and finding out your rating. 

BEST SELLER

MyCredit

100 CZK/report

Prove your credibility to employers or property landlords with a short summary report on a single sheet.

BEST SELLER

Distrains

40 CZK/first query

Check for distrains against individuals and entrepreneurs in the official database. Avoid unnecessary troubles.

#kolikmam365

499 CZK/year

Get a detailed overview of all your commitments in the CIBR and NBCIR registers, creditworthiness assessment, and receive alerts of changes. 

NetAgent

365 CZK/year

Monitor your personal and financial data online. This will help prevent the misuse of your data and identity theft.

REPI report

200 CZK/report

Find out how energy companies, companies offering installment purchases, or online shops evaluate your creditworthiness.

Report from CIBR

200 CZK/report

Check your data regarding credit products and their repayment progress with banking institutions in the Banking Register. 

Report from NBCIR

200 CZK/report

Check your information about financial obligations and the progress of their repayment with companies in the Non-Banking Register.

Sledujte nás

×

Odběrem novinek souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů.