BankID bude pro miliony klientů klíčem k e‑službám státu i privátu

Od začátku roku 2021 zákon o bankovní identitě (49/2020 Sb.) doplňující zákon o bankách (21/1992 Sb.) dává bankovním domům možnost (ne povinnost) poskytovat klientům státem uznávanou elektronickou identifikaci. Banka jim, pokud budou souhlasit, tedy může vystavit jakousi „digitální občanku“. Od občanů se přitom nebude vyžadovat žádný extra úkon navíc, neboť více než 5 milionů z nich již v Česku využívá internetové či mobilní bankovnictví. Bankovní identitu, kterou představují jejich přihlašovací údaje, tak totiž už většinou dávno mají. A běžně a bezpečně ji používají. Jako autentizační neboli ověřovací instrument pro e‑komunikaci rovněž se státní, ale i soukromou sférou již řadu let bezproblémově – a hlavně masově – funguje BankID ve Skandinávii. Čili Česko nic nového nevynalezlo. Jen se úspěšným severským modelem inspiruje.
Zmíněné legislativní rozšíření bankovní licence dává bankám oprávnění (po udělení státní akreditace) poskytovat kromě verifikace totožnosti také další online služby: například vydávat časová razítka, pečetě a podpisové certifikáty, vytvářet i uchovávat digitální dokumenty. Pro státní instituce by to mělo být zdarma a pro ty soukromé za poplatek. Občané tedy budou moci aplikovat bankovní identitu jako svou e‑identitu nejenom při jednání s úřady, ale i při transakcích například s mobilními operátory, distributory energií či e‑shopy.
Stát se v rámci rozvoje e‑governmentu zavázal do roku 2025 veškerý svůj servis digitalizovat. Doufejme tedy, že postupně si budeme moci na dálku vyřídit přes Portál občana třeba daně, sociálku, úřad práce, zjistit počet bodů na kartě řidiče, získat výpis z rejstříku trestů, požádat o rodičovský příspěvek, zapsat děti do školy, učinit změny v katastru, hlasovat, řešit přestupky s městskou policií, kupovat lístky, platit poplatky za psa či popelnice… Komunikace s úřady pak bude probíhat bez stání ve frontách a v podstatě bude možná kdykoliv, tedy v modu 24/7 (24 hodin každý den v týdnu). A bezkontaktně, což bude zvláště v době post/koronavirové dalším významným benefitem. Navíc to bude znamenat pro všechny strany (občan, stát, soukromý sektor) i materiálové úspory včetně minimalizace papírových lejster.
Nutno upřesnit, že identita občana je jen jedna: definuje ji jednořádkový záznam v registru obyvatel (ROB). Bankovní identita je pak pouze jedním z jejích elektronických identifikačních nástrojů; vedle například občanského průkazu s chipem, smart klíče v mobilním telefonu, datové schránky, International ID Gateway, účtu mojeID či NIA ID.
A jak by to mohlo vypadat v praxi? Prý jednoduše! Vyberete si produkt nebo službu či budete poptávat nějakou informaci na určitém portálu. Pak dvoufaktorově prokážete – stejně jako v online bankovnictví – svou e‑identitu. A to přes svého identifikačního providera – tedy svou banku. Udělíte souhlas s přenosem dat a můžete objednávat, nakupovat, platit, podepisovat, zjišťovat. Bez zdlouhavého a unavujícího vyplňování jména, adresy, případně čísel smluv a dalších požadovaných údajů. Poskytovatel eid by přitom měl vždy disponovat vašimi aktuálními personálními daty, jelikož po akreditaci bude mít přístup k základním registrům státu. Klient tak například už nebude muset bance osobně na pobočce referovat o nově vydaném občanském průkazu. Zjistí si to bez jeho obtěžování sama.
S očekávaným širším uplatněním bankovní identity rozhodně vzroste i důležitost bezpečnosti a neprůstřelnosti její přihlašovací kombinace. Určitě by mělo jít o vícefaktorovou identifikaci a autentizaci s využitím nejenom netriviálního hesla a ověřovacího sms kódu, ale i některé biometrické metody: otisku, hlasu, scanu obličeje. Banky se sice ohledně preferované biometrie mohou odlišovat, shodně ale rády poradí svým klientům – i ve vlastním zájmu – jak zajištění bankovní identity maximalizovat.
Na portálu kolikmam.cz jsou dostupné informace o fyzických osobách a fyzických osobách podnikajících. Registrovaní uživatelé zde získají přístup k výpisům z registrů a dalším nabízeným službám.
BEST SELLER
Increase your chance of getting a mortgage or loan by checking your information in the registers and finding out your rating.
BEST SELLER
Prove your credibility to employers or property landlords with a short summary report on a single sheet.
BEST SELLER
Check for distrains against individuals and entrepreneurs in the official database. Avoid unnecessary troubles.
Get a detailed overview of all your commitments in the CIBR and NBCIR registers, creditworthiness assessment, and receive alerts of changes.
Monitor your personal and financial data online. This will help prevent the misuse of your data and identity theft.
Find out how energy companies, companies offering installment purchases, or online shops evaluate your creditworthiness.
Check your data regarding credit products and their repayment progress with banking institutions in the Banking Register.
Check your information about financial obligations and the progress of their repayment with companies in the Non-Banking Register.