Česká národní banka (ve zkratce ČNB - jinak též centrální nebo emisní banka) správně tvrdí, že nemá zákonnou pravomoc, aby dosáhla navrácení peněz klientům, kteří o ně přišli nefér jednáním nebo chybou či opomenutím finanční instituce. V reálu ale může být zapojení ČNB do spotřebitelského sporu, byť nepřímé, efektivní pákou, která přinutí i mocnou úvěrovou či pojišťovací instituci vyjít poškozenému klientovi vstříc. A třeba mu i vrátit zmíněné peníze, pokud o ně přišel neprávem. Vtip je v tom, že o zaangažování centrální banky do sporu se musí postarat sám nespokojený spotřebitel. Udělá to tak, že učiní takzvané podání. Čili vyplní formulář, který si lehce vyhledá na webu. Viz homepage centrální banky a lišta s názvem Ochrana spotřebitele.
Centrální banka, jak bylo naznačeno, na základě podání nevstupuje přímo do smluvního vztahu, ale zkoumá, zda jednání instituce je v souladu se zákonem. Zda nepoškozuje finanční trh a spotřebitele. Většinou konstatuje, že je vše OK. Může ale také instituci vyzvat k nápravě zjištěného. A následně provedení nápravy zkontrolovat. Pokud nedostatky nejsou odstraněny, může centrální banka zahájit s institucí správní řízení a uložit sankci. V krajním případě i odebrat licenci. No a která finanční společnost by si to chtěla u tak významné autority, kterou ČNB bezesporu je, rozházet? Která by se chtěla dobrovolně dostat pod její drobnohled? Nebude nakonec lepší se s klientem domluvit a najít řešení?
Takže pohrožení stížností k centrální bance může být opravdu pádným argumentem. Navíc sama centrální banka připouští, že se občas stane, že instituce během kontroly uzná své pochybení a se spotřebitelem se vyrovná. Jedním dechem ale dodává, že není její povinností refundace dosáhnout. Pokud chce spotřebitel hmatatelnou satisfakci, musí se po získání stanoviska ČNB obrátit na soud, finančního arbitra, případně rozhodce či mediátora – viz předchozí blogy.
Pro podání podnětu je praktické vědět, jaké typy institucí ČNB hlídá, respektive nad kterými finančními společnostmi vykonává dohled. Jsou to veskrze ty, které ke svému podnikání potřebují od centrální banky licenci: tedy zejména banky, spořitelny, družstevní záložny čili kampeličky, pojišťovny, penzijní i investiční fondy, směnárny.
Ale i kdybyste se netrefili a oslovili ČNB s problémem, ke kterému nemá kompetence, nic se neděje. Naopak. Centrální banka v rámci svého prospotřebitelského přístupu a snahy finančně vzdělávat veřejnost určitě poradí, jak nastolený problém řešit. Na jaký dohledový orgán se obrátit.
Například nebankovní poskytovatele spotřebitelských úvěrů ČNB nedozoruje. Ty má pod palcem ČOI, tedy Česká obchodní inspekce. Pod palcem je ale silné slovo. Nebankovních úvěrových firem je totiž odhadem v Česku přes 50 tisíc. A to je jen těžko efektivně kontrolovatelné množství.
Nově by je ale podle připravované novely zákona měla regulovat také ČNB. Ta se tomu ovšem brání. I když se počítá s tím, že pokud by tyto nebankovní úvěrové firmy licencovala, tak jejich počet zredukuje pod 10 tisíc. Uvidíme, co s návrhem ministerstva financí provedou zákonodárci.
Počet podání spotřebitelů k centrální bance každým rokem roste. V roce 2011 jich bylo 866. V roce 2013 už 1482. Čerstvá data za rok 2014 budou k dispozici v létě. S čím konkrétně se můžete na ČNB obrátit, se dočtete v jednom z dalších blogů na kolikmam.cz.
Na portálu kolikmam.cz jsou dostupné informace o fyzických osobách a fyzických osobách podnikajících. Registrovaní uživatelé zde získají přístup k výpisům z registrů a dalším nabízeným službám.
BEST SELLER
Increase your chance of getting a mortgage or loan by checking your information in the registers and finding out your rating.
BEST SELLER
Prove your credibility to employers or property landlords with a short summary report on a single sheet.
BEST SELLER
Check for distrains against individuals and entrepreneurs in the official database. Avoid unnecessary troubles.
Find out how energy companies, companies offering installment purchases, or online shops evaluate your creditworthiness.
Check your data regarding credit products and their repayment progress with banking institutions in the Banking Register.
Check your information about financial obligations and the progress of their repayment with companies in the Non-Banking Register.
Get a detailed overview of all your commitments in the CIBR and NBCIR registers, creditworthiness assessment, and receive alerts of changes.
Monitor your personal and financial data online. This will help prevent the misuse of your data and identity theft.