Praha, 26. května 2020 – Celkový objem dluhu obyvatel ČR evidovaný ke konci prvního čtvrtletí tohoto roku v Bankovním a Nebankovním registru klientských informací činil 2,49 bilionu korun a meziročně tak vzrostl o 146,4 miliardy. Celkový objem nespláceného dluhu dosahoval 30,9 miliardy korun a meziročně se naopak o 1,6 miliardy snížil. Počet lidí, kteří nezvládali splácet své úvěry, byl nejnižší za posledních 6 let.
„Současná koronavirová krize se úvěrového trhu v prvním čtvrtletí ještě příliš nedotkla, jelikož nouzový stav byl vyhlášen až v polovině března. Při zhoršující se ekonomické situaci je však velmi pravděpodobné, že se počet nesplácejících lidí a objem nespláceného dluhu po skončení odkladů splátek nepříznivě změní,“ říká Jiří Rajl, výkonný ředitel Nebankovního registru klientských informací. „Všem lidem, kteří si o odklad splátek požádali, zároveň doporučujeme hlídat si konec tohoto odkladu, ideálně i pomocí automatického upozornění na případnou nezaplacenou splátku,“ říká Jiří Rajl, s tím, že po konci zákonného moratoria lze očekávat jak zvýšení klasické delikvence ve splácení úvěrů, tak právě vysoký počet zapomenutých splátek.
Objem nespláceného dluhu na spotřebu se podruhé v řadě zvýšil
Celkový nesplácený dluh dosáhl 30,9 miliardy korun a meziročně tak klesl o 4,9 %. Oproti čtvrtému čtvrtletí roku 2019 se však mírně zvýšil, konkrétně o 110 milionů korun. Důvodem byl rostoucí objem nespláceného dluhu na spotřebu (tedy dluhu ze spotřebitelských úvěrů, kreditních karet apod.). Ten dosahoval 22,6 miliardy korun a meziročně tak klesl o 143 milionů (0,1 %). Oproti konci roku 2019 se však zvýšil o 330 milionů korun. „Objem dluhu na spotřebu, který nebyl řádně splácený, se mezičtvrtletně zvýšil už podruhé v řadě. Registry přitom jako nesplácený evidují takový dluh, u kterého nebyly zaplaceny tři po sobě jdoucí řádné měsíční splátky úvěru nebo který byl zesplatněn. To znamená, že jsme se k obratu v dosavadním pozitivním trendu blížili už nějakou dobu. Je přitom pravděpodobné, že zlom bude vzhledem k očekávanému poklesu ekonomiky výrazně hlubší, ale změny se patrně rozloží do delšího časového období,“ říká Lenka Novotná, výkonná ředitelka Bankovního registru klientských informací.
Počet lidí nesplácejících úvěry na spotřebu klesl o 33 650 na 199 521 (tj. o 14,4 %) a počet lidí nesplácejících úvěry na bydlení klesl o 4 232 na 15 759 (tj. o 21,2 %), což je v obou případech nebývale málo.
Počet lidí s dluhem se mírně snížil
Počet lidí, kteří měli u členů Bankovního či Nebankovního registru nějakou formu úvěru, se meziročně mírně snížil. Počet klientů s úvěry na bydlení klesl o 8 423 na 1,11 milionu. Počet klientů s úvěrem na spotřebu klesl o 23 664 na 2,41 milionu. Půl milionu lidí mělo jak úvěr na bydlení, tak úvěr na spotřebu. Celkový počet lidí s úvěrem tak dosahoval 3,01 milionu.
V souvislosti s odložením splátek úvěrů i s očekáváným zhoršením ekonomické situace upozorňují zástupci BRKI a NRKI spotřebitele na možnost hlídat si své závazky on-line prostřednictvím portálu www.kolikmam.cz. Služba #kolikmam365 poskytuje lidem kompletní přehled o jejich finančních závazcích a může tak pomoci předejít nedorozumění při splácení úvěrů. Právě v situacích, kdy lidé požádají o přerušení splácení úvěru, je dobré mít aktuální přehled o všech svých finančních závazcích. Proto také dochází ke zvýšení počtu výpisů, které jsou v rámci služby #kolikmam365 k dispozici, ze dvou na čtyři výpisy ročně. „Doporučujeme, aby si každý klient alespoň jednou za čtvrtletí zkontroloval vlastní finanční historii,“ doplňuje Jiří Rajl.
Na portálu kolikmam.cz jsou dostupné informace o fyzických osobách a fyzických osobách podnikajících. Registrovaní uživatelé zde získají přístup k výpisům z registrů a dalším nabízeným službám.
BEST SELLER
Increase your chance of getting a mortgage or loan by checking your information in the registers and finding out your rating.
BEST SELLER
Prove your credibility to employers or property landlords with a short summary report on a single sheet.
BEST SELLER
Check for distrains against individuals and entrepreneurs in the official database. Avoid unnecessary troubles.
Find out how energy companies, companies offering installment purchases, or online shops evaluate your creditworthiness.
Check your data regarding credit products and their repayment progress with banking institutions in the Banking Register.
Check your information about financial obligations and the progress of their repayment with companies in the Non-Banking Register.
Get a detailed overview of all your commitments in the CIBR and NBCIR registers, creditworthiness assessment, and receive alerts of changes.
Monitor your personal and financial data online. This will help prevent the misuse of your data and identity theft.