Co se týče reklamace, můžete ji v podstatě uplatnit na cokoliv, kdekoliv a kdykoliv, i když s výjimkami a pouze při splnění podmínek. Prodejce je pak povinen vaši reklamaci přijmout a řešit. Teprve po jejím posouzení ji může uznat, nebo zamítnout jako bezdůvodnou.
Jako spotřebitel máte podle § 2165 občanského zákoníku právo reklamovat zakoupené zboží i dodanou službu za případnou vadu, která se projevila do 24 měsíců od převzetí. Můžete tak tedy učinit až 2 roky po nákupu, ale jen v případě, že u sebe máte důkaz o tom, že se defekt skutečně vyskytl do výše zmíněných 24 měsíců.
K tomu, abyste něco reklamovali (klidně až za 2 roky) nemusíte disponovat původním obalem, originální účtenkou ani fakturou, jak to někteří prodejci neoprávněně vyžadují. Provedený nákup můžete doložit například výpisem z bankovního účtu, objednávkou nebo svědectvím. Teoreticky byste mohli cokoliv reklamovat dokonce i jen na základě fotografií nebo videa.
Oprávnění uplatnit reklamaci sice máte v kterékoliv provozovně prodejce, ovšem se sortimentním omezením. Například zahradní traktor budete jen stěží reklamovat na pobočce umístěné v 7. patře obchodního domu, kde nabízejí pouze drobné nářadí, protože vám tam nebude umožněn vjezd. S reklamací v Česku nepochodíte ani tehdy, pokud jste vadné zboží bez euroganarace, třeba během dovolené, zakoupili v zahraniční provozovně prodejce.
Jestli jste toto vše dodrželi, prodejce vaši reklamaci nesmí odmítnout, musí ji přijmout a řešit. Třeba i s vědomím, že za vytýkanou vadu nenese žádnou odpovědnost. Neohlížejte se ani na možné výmluvy, že v daný den není v obchodě přítomna zodovědná osoba. V souladu s § 19 zákona o ochraně spotřebitele musí být totiž v každé provozovně vždy přítomen pracovník pověřený vyřizováním reklamací.
To, že prodejce nesmí reklamaci odmítnout, ale neznamená, že ji nemůže po sepsání reklamačního protokolu rychle posoudit a obratem písemně zamítnout. Stát se tak může v okamžiku, kdy necítí žádnou odpovědnost za dotyčnou vadu. Vypadá to jako slovíčkaření, ale přesně takto na reklamace v praxi pohlíží Česká obchodní inspekce (ČOI).
Proces prověření reklamace obchodníkem může samozřejmě trvat o něco déle. Nicméně i tak ji může do 30 dní po ověření vytýkané závady zamítnout. Zpravidla se tak děje, když jste vadu způsobili konáním v rozporu s návodem na používání, který na dané riziko výslovně upozorňuje. Stejně bude prodejce postupovat také tehdy, když jste o poškození pořizovaného výrobku věděli už při jeho nákupu, čemuž odpovídala poskytnutá sleva. Za bezdůvodnou může být vaše reklamace považována i z důvodu rozporu mezi tím, co za defekt považujete vy a jak závadu definuje obchodník. S reklamací nepochodíte, ani když jakákoliv vada vznikla po 24 měsících ode dne, kdy jste produkt od obchodníka převzali.
Obchodník musí současně se zahájením reklamace vyhotovit písemný reklamační protokol. Jeho obsahem musí být údaje jako datum uplatnění reklamace, popis vytýkané vady a způsob řešení, který od obchodníka vyžadujete. Tento dokument nesmí být předvyplněný a nesmí ignorovat vaši preferenci ohledně odstranění defektu. Navrhnout můžete jak opravu, tak výměnu za nový výrobek. Na obě možnosti máte nárok.
Zboží, které jste reklamovali, byste prodejci přes doručovací firmu měli zaslat až při případné výměně za nový výrobek. Jeho přepravu by měl zajistit prodávající a stejně by měl postupovat i v případě opravy, zvláště, pokud se jedná o objemný a těžký produkt jako lednice, pračka nebo vana. Jestli ale prodejce nesouhlasí s výměnou poškozeného výrobku za nový ani s opravou, máte u drobné vady nárok na přiměřenou slevu, u výrazné na odstoupení od smlouvy a vrácení peněz.
Na slevu, potažmo vrácení kupní ceny produktu máte právo i v momentě, že se konkrétní defekt u výrobku projevil opakovaně – po více než dvou opravách prodejcem. Platí to také pro vámi zakoupené produkty, které mají minimálně tři různé defekty najednou. Nedošlo na vyřízení vaší reklamace do 30 dní? Také nyní máte právo na vrácení peněz. Lhůtu 30 dní může prodejce prodloužit pouze po domluvě přímo s vámi, například kvůli čekání na náhradní díl.
K řádnému vyřízení reklamace nicméně nestačí jen provedení opravy, nebo dodání nového výrobku do prodejny v zákonné 30denní lhůtě. Obchodník vás o jejím výsledku včetně zamítnutí musí v rámci této lhůty také informovat předem dohodnutou formou (SMS, e‑mail, datová schránka, telefonát, …). Toto mimochodem potvrzuje i judikát a pro ostatní soudy závazný verdikt Ústavního soudu.
I přes vše výše zmíněné se potýkáte s tím, že vaše oprávněná reklamace nebyla přijata? Na její nepřijetí v záruční době můžete podnětem upozornit Českou obchodní inspekci (ČOI). Pokud konkrétní případ vyhodnotí jako správní delikt, může prodejci udělit pokutu až do výše 3 milionů korun českých viz § 24 této normy pro ochranu spotřebitele. Aby se však ČOI vaší nepřijatou reklamací začala zabývat, musíte jí poskytnout důkaz o tom, že jste reklamaci podali. Proto si při osobním řešení reklamace do provozovny ideálně přiveďte svědka, nebo ji uplatněte zaslaným doporučeným dopisem s dodejkou, přes e‑mail, datovou schránku, případně SMS. Pokud reklamaci řešíte přes telefon, hovor ohledně reklamace si raději nahrajte.
Na portálu kolikmam.cz jsou dostupné informace o fyzických osobách a fyzických osobách podnikajících. Registrovaní uživatelé zde získají přístup k výpisům z registrů a dalším nabízeným službám.
NEJPRODÁVANĚJŠÍ
Zvyšte vaši šanci na získání hypotéky nebo půjčky tím, že si ověříte údaje v registrech a zjistíte si vaše hodnocení.
NEJPRODÁVANĚJŠÍ
Prokažte vaši důvěryhodnost zaměstnavatelům nebo pronajímatelům nemovitostí zkráceným výpisem.
NEJPRODÁVANĚJŠÍ
Prověřte exekuce u osob a podnikatelů v oficiální databázi. Vyhnete se zbytečným nepříjemnostem.
Zjistěte jak energetické společnosti, firmy poskytující nákupy na splátky či eshopy hodnotí vaši úvěruschopnost.
Zkontrolujte vaše údaje týkající se úvěrových produktů a průběhu jejich splácení u bankovních institucí v Bankovním registru.
Zkontrolujte vaše údaje o finančních závazcích a průběhu jejich splácení u společností v Nebankovním registru.
Získejte detailní přehled všech závazků v registrech BRKI a NRKI, hodnocení úvěruschopnosti a upozornění v případě změn.
Monitorujte vaše osobní a finanční data na internetu. Předejdete tím zneužívání vašich dat a krádežím identity.