S „vadnými prodejci“ se můžete vypořádat

Porada s odborníkem nebo spotřebitelskou organizací. Vypracování znaleckého posudku. Mimosoudní řešení sporu. Předžalobní výzva. Žaloba a soud. To vše můžete při jednání s prodejcem, který vaši reklamaci zamítl, postupně využít.
Nebyla vám uznána reklamace? Nejdříve vše konzultujte s expertem, nebo spotřebitelskou institucí. Vybaveni legislativně zastřešenými argumenty pak zahajte komunikaci s nevstřícným prodejcem. Pokud to nezabralo, přistupte k druhému kroku. Od nestranného znalce, ideálně soudního, si nechte vypracovat posudek. Začněte předběžným posouzením. V rámci něj vás bude expert informovat, v čí prospěch by na základě všech dostupných důkazů rozhodl. Pokud ve váš, nechte si od něj zpracovat detailní zprávu.
Zprávu, která hovoří ve váš prospěch a jasně vypovídá o tom, že bylo dané zboží, potažmo služba už při převzetí vadné, nebo funkčně neodpovídalo inzerovaným ani obvyklým vlastnostem, předložte prodávajícímu. Stejně učiňte, i když posudek potvrdí pozdější výskyt vady, nedostatečnou životnost, nebo jakost. Ovšem aby bylo daný produkt možné reklamovat, musí se na něm jakýkoliv defekt projevit nejpozději do dvou let od vašeho nákupu. Chytrý prodejce nestojí o soudy, a tak se nejspíš pod tlakem odborného posudku pokusí vašim požadavkům vyhovět a reklamaci dodatečně uzná. Také se nicméně s prodejcem můžete dohodnout na – pro obě strany přijatelném – kompromisu.
Máte co dočinění s obchodníkem přesvědčeném o prvotřídní kvalitě svého zboží, který si libuje v konfliktech? Oznamte mu, že navrhnete mimosoudní řešení neuznané reklamace. Pro oblast prodeje spotřebního zboží tuto službu bezplatně poskytuje Česká obchodní inspekce (ČOI), konkrétně její sekce ADR (Alternative Dispute Resolution).
Citlivějšího prodejce se váš záměr nejspíš dotkne, protože ČOI je kromě smírčího orgánu i orgánem dozorovým, který kontroluje dodržování norem maloobchodního trhu a jejich porušování samozřejmě pokutuje. Při každé inspekci se dá vždy nějaké to pochybení nalézt, a tak se bude logicky uvažující obchodník sám sebe ptát, jestli má pro něj cenu na sebe touto cestou ČOI upozorňovat.
I při kývnutí obchodníka na dohodu ADR mějte na paměti, že jde pouze o doporučení, které pro něj není nijak závazné. Pokud se ho „váš“ obchodník rozhodne ignorovat, nechte spor rozhodnout soud.
Ještě, než dáte věc k soudu, pošlete obchodníkovi předžalobní výzvu (mezikrok mezi doporučením ADR a soudem) sepsanou a odeslanou advokátem. Pak vám v případě, že soud vyhrajete, bude v souladu s § 142 občanského soudního řádu prodejce povinen uhradit všechny soudní výlohy, jejichž výši určí soud. Předžalobní výzva je totiž dokumentem, kterým jste prodejce důrazně varovali, že řešení sporu soudní cestou myslíte vážně, ale zároveň ještě necháváte otevřené dveře mimosoudnímu vyrovnání.
Pokud jste produkt nebo službu reklamovali v prvním roce po převzetí výrobku, máte u soudu silnější postavení než prodejce. Zákon pak totiž předpokládá, že zboží bylo vadné už při nákupu a je na prodávajícím, aby odbornými důkazy prokázal opak. V druhém roce reklamace se vnímán zákona mění, větší váhu získává slovo obchodníka a pádné důrazy o závadě budete muset předložit vy.
Soud v konečném důsledku přihlédne jak k argumentům obou stran, tak k odbornému posudku i doporučení ADR. Pokud tedy spor vyhrajete, smíte u obchodníka uplatnit právo viz § 1924 občanského zákoníku na proplacení účelně vynaložených nákladů reklamace, od poštovného před dopravné po znalečné. Tím to ale nekončí. Další výdaje bude pro obchodníka znamenat kladné vyřízení vaší reklamace a další náležitosti.
ČOI sice oplývá kompetencí pokutovat prodejce za porušování platné legislativy o ochraně spotřebitele. Už ale nerozhoduje o výsledku konkrétního sporu mezi nimi a kupujícími. Tato pravomoc patří soudu. Obdobně je na tom Česká národní banka při řešení sporu mezi finančními institucemi. Ty totiž řeší finanční arbitr. I když má sankční pravomoc, lze se proti soudně odvolat. Podle oblasti, ve které spor řešíte se můžete obrátit také na další dohledové instituce působící v Česku.
Na portálu kolikmam.cz jsou dostupné informace o fyzických osobách a fyzických osobách podnikajících. Registrovaní uživatelé zde získají přístup k výpisům z registrů a dalším nabízeným službám.
NEJPRODÁVANĚJŠÍ
Zvyšte vaši šanci na získání hypotéky nebo půjčky tím, že si ověříte údaje v registrech a zjistíte si vaše hodnocení.
NEJPRODÁVANĚJŠÍ
Prokažte vaši důvěryhodnost zaměstnavatelům nebo pronajímatelům nemovitostí zkráceným výpisem.
NEJPRODÁVANĚJŠÍ
Prověřte exekuce u osob a podnikatelů v oficiální databázi. Vyhnete se zbytečným nepříjemnostem.
Získejte detailní přehled všech závazků v registrech BRKI a NRKI, hodnocení úvěruschopnosti a upozornění v případě změn.
Monitorujte vaše osobní a finanční data na internetu. Předejdete tím zneužívání vašich dat a krádežím identity.
Monitorujte vaše osobní a finanční data na internetu. Předejdete tím zneužívání vašich dat a krádežím identity.
Zjistěte jak energetické společnosti, firmy poskytující nákupy na splátky či eshopy hodnotí vaši úvěruschopnost.
Zkontrolujte vaše údaje týkající se úvěrových produktů a průběhu jejich splácení u bankovních institucí v Bankovním registru.
Zkontrolujte vaše údaje o finančních závazcích a průběhu jejich splácení u společností v Nebankovním registru.