Odstoupit od prodejní smlouvy smíte při takzvaném distančním nákupu, kdy ho realizujete na dálku mimo obchodní prostory. Takový nákup může proběhnout přes internet (e-shopy a sociální sítě) nebo telefon. Na odstoupení od smlouvy máte u takového nákupu už před převzetím a do dvou týdnů od převzetí produktu nebo služby nárok, a to bez udání důvodu a bez sankcí. Nejvhodnější způsob, jak toto udělat, je písemné oznámení obchodníkovi zaslané na e‑mail. Nicméně občanský zákoník specifický způsob výpovědi kupní smlouvy nestanovuje.
Jestliže vás e‑shop nepoučí o zmíněné možnosti vrátit zakoupený předmět nebo službu do čtrnácti dnů, toto právo se vám prodluží o celý jeden rok. Mnohé e‑shopy vám pro vratku zboží dokonce dobrovolně ponechávají delší lhůtu. Argumentem zákonodárců pro zavedení výše uvedeného benefitu pro spotřebitele je, že si při nakupování na dálku oproti kamenným prodejnám nemohou objednaný předmět řádně vyzkoušet. Ostatně některé prodejny tuto možnost svým zákazníkům nabízejí také.
Rádi a často objednáváte ze zahraničních e‑shopů? V mimoevropských internetových obchodech se může jednat o poměrně riskantní počínání. Namísto bankovního převodu raději plaťte jednorázovou virtuální kartou. Pro vrácení peněz pak vaše banka může využít i nástroj zvaný chargeback.
Odstoupením od kupní smlouvy na e‑shopu se zavazujete, že do čtrnácti dnů nevyhovující zboží internetovému obchodníkovi na vlastní náklady vrátíte. On vám pak do dvou týdnů musí zaslat peníze zpět včetně vašich počátečních nákladů na dodání stejným způsobem, jakým je přijal. Zároveň má právo počkat, dokud od vás neobdrží buď zboží, nebo doklad o jeho odeslání. Nesmí od vás požadovat žádné poplatky za znovuuvedení vrácené věci do prodeje, například za nevrácení v původní krabici. Na druhou stranu od vás ze zákona může vymáhat náhradu za opotřebení, značné pošpinění a poškození zboží nebo za nevrácený speciální obal, kupříkladu pouzdro na brýle.
Může se vám ale stát, že vám přijde vadný výrobek nebo produkt, který se poničil během dopravy. Obchodník tak může vrácení částky za produkt v plné výši zamítnout s tím, že jste zboží sami poškodili. Tomuto celému se můžete vyhnout, když si rozbalování zboží nefotíte, nebo natočíte. Tím získáte důkaz, že jste defekt nezpůsobili vy.
Bezdůvodné vrácení zboží do 14 dní můžete uplatnit u mnoha druhů zboží pořízených online, ale ne u všech. Toto pravidlo se nevztahuje na rychle se kazící zboží, na produkty vyrobené na zakázku ani na noviny nebo časopisy. Z hygienických a zdravotních důvodů po rozbalení nemůžete vracet ani vybrané kosmetické a zdravotnické výrobky jako rtěnky, krémy, kontaktní čočky, zubní kartáčky a další. Výjimku mají ze zákona i smlouvy o ubytování, přepravě zboží, nájmu dopravního prostředku, stravování nebo využití volného času. Digitální služby dodané hmotném nosiči pak můžete vrátit jen před vyjmutím ze zapečetěného obalu.
Právo na reklamaci zboží pořízeného online máte po dobu dvou let. Po novele občanského zákoníku § 2099 se z dřívější „záruky“ stala „Lhůta k uplatnění práv spotřebitele z odpovědnosti prodejce za vady“, zkráceně jde o „Právo z vadného plnění“. Aby nedocházelo k záměně pojmů, může vám prodejce nad rámec zmíněné dvouleté odpovědnosti za vady poskytnout „Záruku za jakost“. Ta musí podle § 2113 občanského kodexu být vždy výhodnější než právo z vady například tím, že má delší lhůtu, nebo mírnější podmínky pro reklamaci. Pro prodejce je nadstandardní garance závazná už tehdy, kdy ji inzeruje například v reklamě. Kupující ji pak může nárokovat, i když v ruce nemá záruční list.
A jak je to tedy s kamennými obchody? Na rozdíl od e‑shopů můžete nevadné zboží zakoupené v kamenných prodejnách vrátit, nebo si bezplatně nechat opravit pouze v rámci reklamace. A to jen v případě, že se poškození, nesprávná funkčnost nebo nedostatečná životnost projeví do dvou let od převzetí zboží. Až na drobné odlišnosti v jednotlivých zemích to tak funguje v celé Evropské unii.
Na portálu kolikmam.cz jsou dostupné informace o fyzických osobách a fyzických osobách podnikajících. Registrovaní uživatelé zde získají přístup k výpisům z registrů a dalším nabízeným službám.
NEJPRODÁVANĚJŠÍ
Zvyšte vaši šanci na získání hypotéky nebo půjčky tím, že si ověříte údaje v registrech a zjistíte si vaše hodnocení.
NEJPRODÁVANĚJŠÍ
Prokažte vaši důvěryhodnost zaměstnavatelům nebo pronajímatelům nemovitostí zkráceným výpisem.
NEJPRODÁVANĚJŠÍ
Prověřte exekuce u osob a podnikatelů v oficiální databázi. Vyhnete se zbytečným nepříjemnostem.
Zjistěte jak energetické společnosti, firmy poskytující nákupy na splátky či eshopy hodnotí vaši úvěruschopnost.
Zkontrolujte vaše údaje týkající se úvěrových produktů a průběhu jejich splácení u bankovních institucí v Bankovním registru.
Zkontrolujte vaše údaje o finančních závazcích a průběhu jejich splácení u společností v Nebankovním registru.
Získejte detailní přehled všech závazků v registrech BRKI a NRKI, hodnocení úvěruschopnosti a upozornění v případě změn.
Monitorujte vaše osobní a finanční data na internetu. Předejdete tím zneužívání vašich dat a krádežím identity.