Otázky a odpovědi

O výpisy z registrů můžete požádat na našem e‑shopu. Detailní informace o způsobech dodání jednotlivých výpisů popisujeme zde:
Potřebujete rychle zjistit, jaký je váš výpis z registrů? Díky portálu www.kolikmam.cz jej můžete mít k dispozici neustále on-line. To se může hodit nejen před žádostí o větší úvěr, ale i průběžně, jako kontrola, že jste na nic ze svých závazků nezapomněli, že od vás platby odešly v pořádku.
Tip: Díky přístupu k on-line výpisu budete moci klidně spát. Každý měsíc se totiž můžete přesvědčit o tom, že je vše v naprostém pořádku.
Výpis z registrů je komplexní přehled o všech úvěrových produktech, které čerpáte nebo o jejichž poskytnutí aktuálně žádáte. Zároveň obsahuje informace o řádných i mimořádných splátkách, informace o splátkách po splatnosti, tedy o úhradě splátek, které neproběhly v souladu s předem dohodnutými podmínkami splácení a další údaje o parametrech vašich úvěrů či žádostí.
Výpis z registru je užitečným dokumentem pro klienta i finanční instituci. Pokud žádáte o úvěr, ověřují si finanční instituce vaši důvěryhodnost. Zkoumají, zda jste uvedli všechny požadované informace pravdivě a zda jste přiznali všechny závazky, úvěry a kreditní karty, které máte. Finanční instituce mají k dispozici váš výpis z registru, který tyto informace obsahuje. Výpisy z registrů BRKI a NRKI neobsahují informace o vašich příjmech, pouze o závazcích.
Výpis z registru je sondou do vaší úvěrové historie. Jestliže dokazuje, že splácíte řádně a včas, máte větší šanci dostat úvěr než ten, kdo splácel své závazky pozdě nebo vůbec. Výpis z registru je dokladem vaší platební solidnosti a podkladem pro úspěšné budování vaší finanční budoucnosti. Buďte obezřetní při spolupráci s finančními institucemi, které s výpisy z registrů nepracují. Nejsou účastníkem jednoho z registrů BRKI a NRKI a výpis z registrů po vás nepožadují. Těžko mohou mít seriózní zájem na tom, aby byl schopen jejich úvěr splácet.
Výpis z registru je komplexní informační zdroj, který obsahuje negativní, ale i pozitivní údaje o celkové platební morálce a úvěrové historii konkrétního člověka/žadatele o úvěr.
Výpis z registru začíná identifikačními údaji – v případě nepodnikající fyzické osoby tedy OSOBNÍMI DATY: jméno, příjmení, bydliště, rodné číslo a datum narození. Mezi identifikátory je také kód, který je subjektu v registru přidělen. Je-li subjekt podnikatelem, jsou identifikační údaje doplněny o IČO a DIČ.
Výpis z registru dále pokračuje výčtem všech úvěrových kontraktů podle typu operace a jejich fáze: od žádosti, přes odmítnutí, odvolání, existenci až po ukončení.
Jednotlivé úvěry jsou rozčleněny podle typu operace na Půjčky, Úvěry na bydlení, Podnikatelské úvěry, Finanční a operativní leasingy, Kontokorenty a debety na běžném účtu, Karty a revolvingové úvěry, Účty za služby a faktoring.
Následuje přehled o poměru závazků v jednotlivých registrech a porovnání oproti předchozímu měsíci u Celkové měsíční splátky, Celkové částky dluhu a Nesplacené částky po splatnosti. Ve společném výpise z Bankovního a Nebankovního registru jsou tyto tři položky vypočítané nad oběma registry, tedy jedná se o například celkovou měsíční splátku vypočítanou ze všech úvěrů v BRKI i NRKI. U každé z položek je pak vidět i rozdělení, kolik z té částky je právě v Bankovním či Nebankovním registru.
Všechny částky úvěrů jsou vždy uvedené v národní měně.
V další části uveden detail každého jednotlivého kontraktu neboli úvěru. Detail každého typu úvěru nejprve zobrazuje položky, které jsou aktuální danému měsíci. Například výše následující splátky ke dni vyhotovení výpisu, Počet zbývajících splátek a další. Mezi těmito položkami jsou však i tzv. maximální vypočítané položky jako Maximální nesplacená částka nebo Nejhorší status. Tyto hodnoty jsou vypočítané z celé historie kontraktu.
Pod tímto výčtem se pak nachází tabulka s profilem splácení. Profil splácení popisuje detailně posledních 24měsíců tedy například trend sumy zbývajících splátek v jednotlivých měsících, na úrovni každého měsíce je pak vidět Nesplacená částka po splatnosti pokud klient své závazky neuhradil včas.
V poslední části je umístěn přehled všech žádostí daného klienta a jeho role. Tedy zda sám žádal o úvěr nebo v žádosti hrál například roli ručitele či spolužadatele. Jsou zde zahrnuty i takové žádosti, které byly finanční institucí odmítnuté nebo těch, které žadatel sám odvolal. Ve fázi odmítnuté a odvolané se pak žádosti zobrazují na výpise ještě 12 měsíců resp. 6 měsíců u žádostí v Nebankovním registru.
Fyzická osoba nebo fyzická osoba podnikající, která je plnoletá a způsobilá k právním úkonům. Pokud některou z těchto podmínek žadatel nesplňuje, nebude jeho žádost přijata. Pro prokázání totožnosti žadatele požadujeme platný občanský průkaz nebo cestovní pas. Zahraniční fyzická osoba se prokazuje cestovním pasem nebo dokladem o povolení k trvalému pobytu v ČR. Fyzická osoba se může při podání žádosti o službu a s tím spojenými činnostmi nechat zastupovat na základě úředně ověřené plné moci. Po zástupci jsou požadovány osobní doklady ve stejném rozsahu, v jakém se požadují u fyzické osoby, která je zastupována. Pokud je žadatel zákonným zástupcem klienta, je nutné předložit nějaký doklad.
Právnická osoba může také podat žádost o výpis z registrů a rovněž se může nechat zastupovat na základě úředně ověřené plné moci. V takovém případě budete navíc potřebovat i toto oprávnění (plnou moc), že můžete za právnickou osobu jednat, pokud tato informace nevyplývá přímo z výpisu z Obchodního rejstříku. Není-li právnická osoba zapsána v Obchodním rejstříku vedeném Ministerstvem spravedlnosti ČR (www.justice.cz), je žadatel povinen předložit společně s žádostí výpis údajů o právnické osobě z příslušného registru nebo z jiné evidence (v originále nebo ověřené kopii), který nesmí být starší více než 3 měsíce; po vyřízení žádosti bude žadateli tento výpis vrácen.
Zjistili jste, že informace o vás vedené v registrech BRKI a NRKI jsou chybné, nepřesné či neúplné? Obraťte se na nás s vyplněnou žádostí o opravu nepřesných či nepravdivých údajů. Jakým způsobem nás žádost doručit?
Po přijetí Žádosti o opravu nepravdivých či nepřesných údajů v registrech bude vaše Žádost zpracována ve lhůtě jednoho měsíce ode dne, kdy byla Žádost o opravu doručena, a to způsobem, který si v žádosti zvolíte.
Subjektem mimosoudního řešení spotřebitelských sporů podle zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů je Česká obchodní inspekce, se sídlem Štěpánská 657/15, 120 00 Praha 2 (www.coi.cz).
Výpis exekucí získáte v portálu kolikmam.cz on-line po registraci. Dotazovat se můžete do Centrální evidence exekucí (CEE) ČR na fyzickou osobu (FO), fyzickou osobu podnikající (FOP) nebo právnickou osobu (PO). CEE je veřejný seznam, který vede, provozuje a spravuje Exekutorská komora České republiky podle zákonného zmocnění daného ustanovením § 125 zákona c. 120/2001 Sb.
CEE umožňuje zjišťovat indikativní informace o konkrétních exekučních řízeních, zjišťovat, zda byla na konkrétní subjekt nařízena exekuce podle exekučního řádu, který soudní exekutor byl pověřen provedením exekuce, o jakou vymáhanou povinnost se jedná, kdy byla exekuce nařízena, zda byla pravomocně odložena či zastavena.
O výpis exekucí můžete požádat na našem e‑shopu. K dotazování do Centrální evidence exekucí není potřeba ověřovat identitu žadatele. Po výběru hledaného subjektu – fyzické osoby, fyzické osoby podnikají nebo právnické osoby.
Údaje o exekuci jsou z CEE vymazány bez zbytečného odkladu po uplynutí 15 dní poté, co exekuční řízení skončilo, respektive poté, co se o skončení soudní exekutor dozví. Exekuční řízení může skončit po vymožení povinnosti, pravomocným zastavení exekuce apod.
Centrální evidence exekucí je veřejný seznam, který je veden, provozován a spravován Exekutorskou komorou České republiky v souladu s ustanovením § 125 zákona č. 120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád), ve znění pozdějších předpisů. Postup pro zápis údajů v CEE, pro její vedení, provoz a správu je upraven vyhláškou ministerstva spravedlnosti č. 329/2008 Sb., o centrální evidenci exekucí, ve znění pozdějších předpisů.
Soudní exekutoři do Centrální evidence exekucí zapisují údaje uvedené ve vyrozumění o zahájení exekuce po zapsání doložky provedení exekuce do rejstříku zahájených exekuce a údaje z pravomocných usnesení o nařízení exekuce (u řízení zahájených do 31. 12. 2012), případně z pravomocných usnesení o zastavení a odkladu exekuce a další právními předpisy stanovené údaje. Zápis údajů z vyrozumění o zahájení exekuce se provede do 3 dnů po zapsání doložky provedení exekuce, z usnesení o odkladu nebo zastavení exekuce do 3 dnů od nabytí právní moci těchto rozhodnutí.
Výpis MůjKredit je výpis z více zdrojů. Kromě dat z úvěrových registrů BRKI a NRKI čerpá data z registru REPI. Obsahuje také data z Centrální evidence exekucí. V hlavičce uvádí osobní údaje žadatele. Dále uvádí, zda má nebo nemá žadatel záznam v insolvenčním rejstříku, kontroluje platnost dokladu žadatele a zda je nebo není osoba statutárním orgánem nebo živnostníkem.
Z registrů BRKI/NRKI obsahuje pouze souhrnné informace, pro detail splácení je nutné požádat o společný výpis z registrů. Uvádí celkovou měsíční splátku, počet otevřených smluv v registrech, nesplacenou částku po splatnosti a informaci o maximální dlužné částce. Dále uvádí úvěrové hodnocení uživatele. Z registru REPI obsahuje údaje o počtu smluv, částce po splatnosti nebo počet ukončených smluv s dluhem po splatnosti. Pokud se v REPI registru osoba nenachází, je tato informace na výpisu uvedena a znamená, že žadatel nemá žádné úvěry u společností, které jsou členy REPI. Následují informace z Centrální evidence exekucí ve stručném přehledu – tedy celkový počet exekucí, povinnou osobu, datum aktualizace a číslo exekuce.
MůjKredit využijete, pokud potřebujete prokázat svou důvěryhodnost. Předložit můžete svému zaměstnavateli nebo pronajímateli nemovitosti. Ten se podle stručného vysvědčení na jednom listu přesvědčí, zda jste důvěryhodný partner a může se snáze rozhodnout, zda s vámi bude spolupracovat. Dobré vysvědčení většinou znamená lepší podmínky.
MůjKredit obsahuje pouze některá data z registrů BRKI/NRKI a REPI. Pokud potřebujete detailní přehled všech smluv včetně informace o jejich splácení, je nutné požádat o Společný výpis z registrů. Ten obsahuje detaily všech smluv včetně historických, úvěrové hodnocení včetně porovnání s dlužníky ze stejného kraje a porovnání vůči věkové skupině. Společný výpis z BRKI/NRKI je vhodným nástrojem pro budování pozitivní úvěrové historie. Doporučujeme kontrolu 4× do roka. Předejdete tak případným problémům s odcizením identity. Mít přehled znamená možnost přijímat informovaná rozhodnutí. Zároveň zjistíte, zda „máte na to“ se ještě více zadlužit.
Registr REPI byl založen jako třetí v pořadí a je mladším sourozencem registrů BRKI a NRKI. Jeho zakladatelem je společnost CRIF – Czech Credit Bureau a jeho oficiální název je CRIF – Registr platebních informací. Jeho hlavním cílem jde sdružovat společnosti, které poskytují svým klientům nějaký druh služby, založené na splátkách. Může se jednat o půjčku, nákup na splátky nebo nákup na fakturu s odloženou splatností.
Registr je určen pro poskytovatele úvěrů, e‑shopy, společnosti pronajímající nemovitosti, poskytující telekomunikační nebo datové služby a poskytovatele kabelových televizí.
Seznam členů registru, kteří mezi sebou sdílejí informace naleznete ZDE.
Registr (REPI) obsahuje negativní ale i pozitivní informace. Negativní znamená, že klient neplatí své závazky za služby nebo splátku úvěru včas, pozitivní pak obsahuje informace o tom, že klient včas a řádně své závazky splácí. Členové registru jsou společnosti, které si chtějí prověřit platební historii klienta předtím, než mu poskytnou splátkovou službu. Platební historie však není kritériem jediným. Posuzují se také aktuální příjmy a výdaje klienta ve vztahu s požadovanou výší půjčky/kreditu. Dobrá platební historie však může výrazně pomoci.
Pokud potřebujete pouze stručné informace, některá data z REPI registru obsahuje výpis MůjKredit.
Výpis z REPI pořídíte nejlevněji v on-line verzi. Při ověření prostřednictvím bankovní identity zaplatíte pouze stokorunu. Můžete o něj požádat v případě, že si nejste jisti, zda nedlužíte peníze tam, kam nedosáhnout úvěrové registry BRKI a NRKI. Pokud chcete zaslat REPI výpis poštou, bude jeho cena také 200 Kč. Dále bude k ceně zásilky účtováno poštovné, případně doběrečné.
Balíček #Kolikmam365 stojí 499 Kč/rok a lze jej aktivovat nejméně na 1 kalendářní rok. V případě, že máte zájem o prodloužení služby, stačí zaplatit prostřednictvím odkazu, který s předstihem zasíláme na váš email, prostřednictvím kterého jste se registrovali do portálu.
Balíček služeb #kolikmam365 je k dispozici on-line v portálu kolikmam.cz. Do portálu se můžete registrovat při nákupu našich služeb prostřednictvím e‑shopu. Naši operátoři vám rádi vysvětlí veškeré podrobnosti.
NetAgent je služba zaměřená na nalezení zcizených nebo narušených důvěrných dat na internetu. NetAgent je určen k proaktivní kybernetické detekci na mezinárodní úrovni. Nepřetržitě monitoruje tisíce webových stránek a miliony datových bodů a upozorní uživatele, pokud dochází k ohrožení jejich osobních nebo finančních údajů v prostředí internetu, ale i v internetovém podsvětí – na dark webech, deep webech a IRC kanálech.
Jedná se o jediné monitorovací řešení určené k proaktivní kybernetické detekci na mezinárodní úrovni, bez jazykových bariér, a odhalování krádeží identity po celém světě. Nabízí možnost neustálého sledování pohybu osobních a finančních údajů na internetu, aby se zabránilo jejich použití k nezákonným účelům a umožnilo uživateli rychle reagovat a přijmout nezbytná ochranná opatření.
Pokud si aktivujete službu NetAgent v portálu kolikmam.cz, spouští se monitoring nad hlídanými daty. Jakmile je zaznamenáno zvýšené riziko, upozorníme vás prostřednictvím SMS nebo emailem v závislosti na vašem výběru.
NetAgent hlídá vaše osobní, adresní, finanční a kontaktní údaje včetně přihlašovacích údajů do aplikací: jméno, příjmení, adresa, datum narození, rodné číslo, číslo OP, číslo pasu, číslo řidičského průkazu, číslo bankovního účtu v národním i mezinárodním formátu, číslo kreditní karty, emailové adresy a telefonní čísla.
Každý uživatel si vybírá rozsah údajů dle vlastního uvážení.
Jakmile zjistíme nějakou událost nad vámi monitorovanými údaji, zašleme vám notifikační email nebo SMS, a to do 24hodin od události. Všechna upozornění máte k dispozici i v klientské zóně portálu kolikmam.cz.
NetAgent sleduje internetovou aktivitu kolem vámi nadefinovaných osobních údajů. Toto oznámení značí, že naše monitorovací technologie objevila na internetu informaci, která se shoduje s vámi monitorovanými údaji a poskytuje v detailu informace i zdroj kompromitace.
NetAgent výrazně snižuje riziko krádeže identity tím, že se s předstihem dozvíte, pokud jsou vaše osobní údaje nějak ohroženy. Služba umožňuje prevenci a rychlé řešení pro případ krádeže identity. Je vhodné si aktivovat také službu #kolikmam365. Ta sleduje pohyby v registrech (BRKI a NRKI) a monitoruje, zda nevznikla nová událost nebo nebyla podána žádost o úvěrový produkt v některém z registrů. Bohužel žádný nástroj na ochranu identity nemůže zabránit krádežím identity úplně.
Je to tak, nicméně právě díky službě IdentiNet se o této události dozvíte včas a můžete na ni ihned adekvátně zareagovat. Zvláště v situaci, kdy sami žádáte o úvěr, by vás taková událost mohla znevýhodnit v očích finanční instituce. Každý úvěr se započítává do vaší úvěruschopnosti, a protože u úvěrových podvodů dochází k jejich nesplácení, začne poskytovatel daného úvěru dříve nebo později do registrů reportovat vaše pohledávky po splatnosti. Služba IdentiNet tak výrazně snižuje dopady úvěrových podvodů a podobných událostí nejen na vaši úvěruschopnost. Odborníci Klientského centra vám navíc poskytnou potřebnou podporu.
Tato služba se zaměřuje na prevenci úvěrových podvodů. Proto je v rámci ní nejdůležitější událostí právě vznik nového úvěru v registrech na vaše jméno. V případě, že někdo vaše osobní údaje zneužil a vzal si na vás úvěr, musíte jednat rychle. Proto je součástí této služby také podpora Klientského centra registrů, které vám poradí, jak se s nastalou situací co nejlépe vypořádat.
Služba IdentiNet monitoruje vaše data v registrech a sleduje v nich, zda na vaše jméno nevznikl nový úvěr nebo žádost o něj. Zároveň jednou měsíčně posílá dotaz do Centrální evidence exekucí a sleduje, zda na vaše jméno nevznikla nová exekuce. Dále zahrnuje kompletní monitoring služby NetAgent. Ta hlídá vaše osobní, adresní, finanční a kontaktní údaje včetně přihlašovacích údajů do aplikací, jako jsou jméno, příjmení, adresa, datum narození, rodné číslo, číslo občanského průkazu, číslo pasu, číslo řidičského průkazu, číslo bankovního účtu v národním i mezinárodním formátu, číslo kreditní karty, e‑mailové adresy a telefonní čísla. U monitoringu webu si rozsah hlídaných údajů vybíráte podle vlastního uvážení.
Když nějakou událost u monitorovaných údajů zjistíme, zašleme vám notifikační e‑mail nebo SMS. Veškeré události zároveň naleznete v archivu klientské zóny portálu kolikmam.cz. Metodu notifikace ve formě SMS nebo e‑mailu si můžete nastavit v okamžiku, kdy službu vkládáte do nákupního košíku, nebo dodatečně, a to kdykoliv po přihlášení do klientské zóny. Pokud nemáte nastavenou ani jednu z metod, všechny nové události vždy uvidíte v detailu služby Monitoring dat.
Nejprve si ověřte, o jaký typ události se jedná. Pokud na vaše jméno například vznikl nový úvěr, uděláte nejlépe, když se ihned obrátíte na finanční instituci, která tento nový úvěr do registru zaslala a upozorníte ji na možný úvěrový podvod. Obrátit se můžete i na naše odborné Klientské centrum, které vám poskytne podporu a poradí vám, jak dále postupovat.
V portálu kolikmam.cz můžete služby zaplatit těmito způsoby:
Tato platební brána nám umožňuje nejen platby kartami (podporované typy platebních nebo kreditních karet: VISA, MasterCard, Maestro, DinnersClub), ale i push platby, které využíváme k prodloužení platnosti služeb K365 a NetAgent a především pro platby za datové schránky. Jedná se o automaticky generovaný platební link, který obdržíte emailem.
Pokud se rozhodnete využít obdržený link pro úhradu výpisů zaslaných datovou schránkou či prodloužení platnosti služby, bude po kliknutí na tento link nebo po načtení QR kódu čtečkou váš prohlížeč přesměrován na platební bránu GP WEB PAY, kde můžete platbu pohodlně a bezpečně dokončit bez nutnosti předchozího přihlášení do klientské zóny kolikmam.cz.
Pokud si zvolíte platbu přes rychlé platební tlačítko banky, přesměrujeme vás to do vnitřní internetové aplikace. Jednotlivá návodná videa pro jednotlivé banky jsou k dispozici níže.
Česká spořitelna
Československá obchodní banka
Era
Komerční banka
Sberbank
Raiffeisenbank
mBank
PayU opakované platby
pozn. Nejedná se o běžný bankovní převod. Rychlý bankovní převod znamená, že vás brána přesměruje rovnou do vašeho internetového bankovnictví, kde naleznete předvyplněné platební údaje. Banka nám potvrzuje provedení úspěšné platby v okamžiku, kdy potvrzujete platební příkaz, tedy oproti standardnímu převodu nečekáme dva dny na připsání peněz na náš účet a díky tomu vám můžeme okamžitě zprávu i zpřístupnit. Z toho důvodu jsou vypsané jen banky, které tuto formu rychlých převodů přes bránu PAY U poskytují.
Platební link i QR kód je platný, dokud nedojde k provedení platby kterýmkoli způsobem. Dokud jako držitel karty nezadáte údaje o kartě, můžete opakovaně na link kliknout resp. opakovaně načíst QR kód.
Nejjednodušší způsob, jak se registrovat a vytvořit si účet. Získáte přístup do světa elektronických služeb prostřednictvím přihlašovacích údajů z vašeho internetového bankovnictví. Můžete přistupovat ke službám snadno, bezpečně, odkudkoliv a zdarma.
Aktuálně máme tyto banky pro identifikaci:
Online identifikace je možná pouze pro klienty, kteří si zřídili bankovní identitu na pobočce banky. To znamená, že si na pobočce banky zřídili účet osobně nebo později přišli na pobočku a aktivovali službu BankID. Pokud si nejste jisti, doporučujeme se informovat ve vašem internetovém bankovnictví nebo na pobočce banky.
Můžete se zaregistrovat prostřednictvím registračního formuláře a poštovních služeb.
Nejprve je nutné vyplnit registrační formulář. Pokud máte cizí státní příslušnost, je třeba zaslat žádost s oficiálně ověřeným podpisem.
Na základě vyplněné žádosti vám zašleme smlouvu k podpisu. Smlouvu vám můžeme zaslat poštou nebo datovou schránkou.
Jakmile obdržíme vámi podepsané smlouvy, aktivujeme vám účet a zašleme vám emailem ověřovací údaje pro první přihlášení do portálu. Mějte na paměti, že registrovat do portálu se mohou pouze fyzické osoby.
Proces registrace se vám může zdát komplikovaný, ale mějte na paměti, že tím chráníme především vaše osobní údaje.
Úvěrové registry jsou zabezpečené databáze, ve kterých jsou evidovány informace o klientech finančních a nefinančních institucí, kteří mají závazky vůči těmto institucím nebo je v minulosti měli. Finanční i nefinanční instituce si pak mohou tyto informace o klientech prostřednictvím registrů vzájemně vyměňovat. Jde především o informace o schopnosti splácet závazky (tzv. bonitě).
Obecně lze říci, že úvěrové registry jsou databáze všech typů klientů – právnických osob a fyzických osob – občanů i podnikatelů, kteří jsou nějakým způsobem spojeni s poskytnutým úvěrem. Úvěrové registry jsou určeny k tomu, aby poskytovaly finančním i nefinančním institucím údaje o klientech, které potřebují pro poskytování úvěrů a zamezit tak poskytování úvěrů „nebonitním“ klientům.
Registry slouží také samotným klientům, protože zejména v případech, kdy je klient solidní a finanční a nefinanční instituce to z registru zjistí, dochází ke zrychlení procesu poskytnutí finančních prostředků. Klienti si navíc díky možnosti prověření vlastní úvěrové historie v registrech formou objednání Výpisu z registrů dokáží vyhodnotit, zda si mohou dovolit další půjčku či nikoliv.
V BRKI jsou kromě identifikačních osobních údajů klienta (tj. jméno, příjmení, datum narození, rodné číslo, místo a země narození a adresa) také informace vypovídající o tom, zda mezi klientem a bankou dojde či došlo k uzavření, případně neuzavření smluvního (úvěrového) vztahu. Dále osobní údaje o finančních závazcích klienta, které vznikly, vzniknou nebo mohou vzniknout vůči bance, tj. počet existujících úvěrových smluv, výše jednotlivých úvěrů a splátek, historie splácení těchto závazků, informace o zajištění závazků a podobně.
BRKI také obsahuje údaje o tom, zda právě žádáte o nějaký úvěrový produkt. Informace jsou v BRKI uchovány po celou existenci úvěrového produktu a následně pak po dobu 4 let po jeho ukončení. Pokud požadovaná smlouva mezi Vámi a bankou nebyla uzavřena, je tato informace uchována v BRKI po dobu 1 roku ode dne podání Vaší žádosti o uzavření příslušné smlouvy.
Ke každé fyzické či právnické osobě jsou v registrech kromě základních identifikačních údajů, jako jsou jméno, rodné číslo/identifikační číslo a adresa, uvedeny také informace o tom, jaký typ produktu využívá a jak a kolik fyzická či právnická osoba splácí nebo v minulosti splácela. Konkrétně je to údaj týkající se počtu úvěrových smluv, výše částek jednotlivých úvěrů a výše pravidelných splátek.
Součástí informací je i historie splácení těchto závazků a informace o jejich zajištění. V registru je tak vedena i tzv. pozitivní úvěrová historie – tj. údaj o tom, že klient splácí řádně a včas. Registr dále obsahuje údaje o tom, zda daná osoba právě nežádá o nějaký úvěrový produkt.
Informace obsažené v registrech jsou pravidelně měsíčně aktualizovány a uchovávány po dobu smluvního vztahu s finanční institucí a po dobu dalších 4 let po jeho ukončení. Pokud smlouva s klientem nebyla uzavřena, jsou informace v podobě žádosti o úvěr uchovány v Nebankovním registru po dobu šesti měsíců, v Bankovním registru po dobu jednoho roku.
V BRKI/NRKI jsou vedeny fyzické osoby (občané i fyzické osoby podnikatelé), které u některé finanční instituce – účastníka registrů BRKI/NRKI – čerpají nebo čerpaly jakýkoliv úvěrový produkt. V BRKI/NRKI jsou také vedeny osoby, které o úvěrový produkt teprve žádají a úvěrová smlouva zatím nebyla uzavřena.
Bankovní registr klientských informací (BRKI) vede databázi údajů o smluvních (úvěrových) vztazích mezi bankami a jejich klienty. V BRKI jsou zobrazeny údaje klientů, které vypovídají o jejich bonitě a důvěryhodnosti, tzn. informace o celkové úvěrové angažovanosti klienta, o čerpání jednotlivých úvěrových produktů a o platební morálce klienta. BRKI obsahuje pozitivní i negativní informace, čímž bankám poskytuje informace o kompletní úvěrové historii jejich klientů a klientům naopak umožňuje budovat si svoji úvěrovou historii. Díky pozitivním informacím v registru mohou banky mnohem lépe vyhodnotit případnou hrozbu předlužení klienta, který žádá o nový úvěr. Registr zahájil svou činnost v roce 2002. Bankovní registr klientských informací je provozován společností CBCB – Czech Banking Credit Bureau, a.s. Více informací najdete na www.cbcb.cz
Nebankovní registr klientských informací (NRKI), který je provozován sdružením CNCB – Czech Non-Banking Credit Bureau, z.s.p.o., spravuje databázi údajů o úvěrových produktech klientů leasingových společností, společností poskytujících spotřebitelské a další úvěry a faktoringových společností. Uživatelé Nebankovního registru si tak mohou ověřovat bonitu svých klientů. Jde například o informace, zda klient své závazky včas a řádně splácí. NRKI obsahuje údaje o smluvních vztazích mezi věřitelskými subjekty a jejich klienty, které určují bonitu, důvěryhodnost a jejich platební morálku, tzn. údaje o úvěrových produktech (přijatých i odmítnutých), o výši úvěru a splátek nebo o tom, zda jsou závazky klienta řádně a včas plněny. Více informací najdete na www.cncb.cz
Technický správce bankovního registru (BRKI) a nebankovního registru (NRKI); zprostředkovatel výměny klientských informací mezi jednotlivými členy registru BRKI či NRKI.
Společnost, prostřednictvím níž významné banky provozují Bankovní registr klientských informací (BRKI).
Společnost, skrze kterou renomované nebankovní finanční instituce provozují Nebankovní registr klientských informací (NRKI).
Databáze finančních závazků a platební disciplíny klientů těch bank, které jsou členy tohoto registru.
Soubor užitečných rad a principů pro rozumné dlužníky.
Provozem Klientského centra pověřil Bankovní a Nebankovní registr společnost CRIF – Czech Credit Bureau, a.s.
Portál umožňující on-line přístup k výpisu z registrů a také průvodce pro rozumné zadlužování.
Databáze finančních závazků a platební morálky klientů nebankovních finančních institucí, jež jsou členy tohoto registru.
Kategorie, v níž naleznete ve svém výpisu kontokorentní úvěry, povolené a nepovolené debety.
V rámci výpisu do ní kromě karet patří také úvěr ze stavebního spoření nebo revolvingová (automaticky se opakující) půjčka.
Jen zaregistrovaný uživatel webu kolikmam.cz má on-line přístup k výpisu z registru.
Kategorie, v níž naleznete ve svém výpisu osobní úvěr, spotřební úvěr, hypoteční úvěr, investiční či provozní úvěr, leasing apod.
Přehled finančních závazků, které má subjekt u finančních institucí sdružených v Bankovním nebo Nebankovním registru klientských informací.
Hodně napoví návrh úvěrové smlouvy. O serióznosti poskytovatele úvěru a podmínkách půjčky se dá také hodně zjistit z navrhované úvěrové smlouvy. Zkontrolujte, zda obsahuje mimo jiné následující položky. Pokud ne, ptejte se proč a žádejte jejich doplnění:
U každého výběru je důležité přemýšlet. Univerzální návod, který by v několika větách popsal, jak vybrat ideální úvěrový produkt, neexistuje. Hodně záleží na konkrétní situaci žadatele: kolik peněz potřebuje, na co, jaké má současné a budoucí možnosti splácení, ručení a zastavování. Pár užitečných pravidel nicméně existuje. Až si vyberete vhodný úvěrový produkt pro váš záměr, zjistěte si od známých nebo na webu reference na nabídky několika konkurenčních finančních institucí. Zkuste je porovnat. Rovněž solidnost konkrétní finanční instituce se snažte prověřit z více zdrojů.
Neschovávejte se. Hlavní je komunikace s věřitelem
Je pro vás problém dodržovat termíny splátek? Nebo už dokonce své závazky neplatíte? První pomocí je okamžitá komunikace s vaším věřitelem. Určitě bude mít snahu najít řešení. A jistě vás již bombarduje telefonáty, e‑maily, dopisy. Zruinovaný klient pro něj totiž cenu nemá. Jakmile budete strkat hlavu do písku, může nad vámi zlomit hůl. Potom můžete poměrně brzy na vlastní kůži pocítit bolestivý cejch slov jako exekuce, konkurz, insolvence, bankrot.
Poměrně často se stává, že lidé na svoje závazky zapomenou. V lepším případě pak na zapomenutý dluh přijdou při žádosti o nový úvěr, v tom horším teprve ve chvíli, kdy u nich zazvoní exekutor. Pokud jste doposud svoje závazky nijak přepečlivě nesledovali, není lehké udělat si o svojí momentální situaci obrázek. Jen si představte, že byste museli obvolat všechny finanční instituce, od nichž jste si kdy vypůjčili peníze! A to samozřejmě nemluvíme o velkých půjčkách, které si pravděpodobně pamatujete, ale třeba i o elektronice na splátky či kreditních kartách. Kontrolujte pravidelně své výpisy z registrů. Dávejte si pozor! Nestačí hlídat si jen půjčky psané přímo na vás, ale také půjčky, u nichž jste ručitelem! Pokud totiž osoba, které ručíte, nebude schopná splácet (například z důvodu dlouhodobé pracovní neschopnosti, úrazu a podobně), pak přechází dluh na vás. Velmi pečlivě zvažte, komu budete ručit a pravidelně se informujte, zda nemá se splácením potíže.
Chtěli byste si pořídit vlastní bydlení, ale obáváte se, že na hypotéku nedosáhnete? Chcete si sjednat co nejvýhodnější podmínky úvěru? Snadnou cestou, jak zvýšit svoji důvěryhodnost v očích banky, je budování úvěrové historie. Banky musí pečlivě zvažovat, komu mohou poskytnout vysokou půjčku a komu ne. Chrání tak nejen svoje vlastní peníze, ale i i peníze klientů samotných. Banka chce, aby její klienti dokázali úvěry splatit, protože v opačném případě nikdy nedostane zpět celou výši svojí investice. Klienti, u kterých hrozí, že by úvěr nezvládali splácet, tak raději půjčku nedostanou. To může někdy vyvolávat negativní emoce. Představte si ale, že byste získali hypotéku a teprve potom zjistili, že ji nejste schopni splácet. Nakonec byste mohli o vysněnou nemovitost stejně přijít. Proto je lepší pečlivě zvážit, zda vás půjčka příliš nezatíží.
Šikovným nástrojem jsou právě záznamy v registrech. Banka si v nich snadno zkontroluje, jaká je vaše platební morálka. Není pravda, že banka by nejvíce ocenila klienta, který nikde nic nedluží. Banka nejvíce oceňuje klienty, u nichž si může ověřit, že všechny své půjčky dokážou bezproblémově splácet. Proto se nemusíte bát vzít si auto na leasing, či pračku na splátky. Naopak, pokud budete splácet řádně a včas, banka vás vyhodnotí jako spolehlivého klienta. Pokud v budoucnu plánujete žádat o hypotéku, zkuste si nejprve na menší půjčce, jaké jsou vaše schopnosti splácet. Když se vám podaří půjčku řádně splatit, dostanete u hypotéky lepší podmínky.
V žádném případě nepodlehněte svodům nedůvěryhodných oddlužovacích společností – ne každá to s vámi myslí dobře. Ani si na krytí nesplacených úvěrů neberte další půjčku. Obě řešení dluhovou past, do které jste spadli, jen prohloubí. V každém případě se obraťte na některou z poraden při finanční tísni, případně na jiné užitečné organizace, jež zdarma poskytují rady a pomoc. Tíživou insolventní situaci vám rozhodně nepřejeme. Přesto níže vysvětlujeme několik pojmů, na něž můžete narazit.
Při posuzování konkurenčních nabídek se rozhodně neřiďte jen úrokovou sazbou. Tím spíše, že ne vždy se jedná o roční sazbu – zvlášť je-li podezřele nízká. Pak za procentním údajem není p. a. (per annum – ročně), ale například p. m.(per mensem – měsíčně). Mnohem vhodnější je porovnávat komplexnější ukazatel – takzvané RPSN, čili roční procentní sazbu nákladů. Ve skutečnosti totiž ročně nezaplatíte navíc jen určitá procenta úroku z vypůjčené sumy, ale také různé poplatky související s uzavřením smlouvy, se správou úvěru, s vedení účtu apod. V RPSN jsou již zahrnuty. RPSN tedy ukazuje cenu úvěru přesněji než úroková sazba. Ideální by samozřejmě bylo, kdyby RPSN bylo stejné jako úrok. Znamenalo by to, že žádné poplatky navíc neplatíte. To je však nereálné. Prostřednictvím RPSN byste měli také porovnávat jen produkty srovnatelné délkou splácení a výškou splátek. Důležitým indikátorem také je, kolik skutečně za celou půjčku zaplatíte. Využijte webových kalkulaček. Využijte referencí. Využijte služeb finančních konzultantů a poraden. Vyplatí se vám to. Prověřte si také, co by se stalo, kdybyste se opozdili se splátkou. Sankční úroky mohou být u různých finančních institucí velice odlišné a v některých případech neúměrně vysoké.
Díky registraci do portálu získáte pravidelnou informaci o stavu vašich úvěrových závazků evidovaných v úvěrových registrech BRKI a NRKI. Zároveň vše můžete vyřídit z pohodlí domova online. Výpis z registrů máte k dispozici okamžitě na kliknutí, stejně jako ostatní nabízené služby. Registraci vyřídíte při nákupu v našem e‑shopu.